diumenge, 20 de març del 2016

Més enllà dels grans noms

Quan ens pregunten per mitjans de comunicació hi ha un munt de noms que ens vénen al cap: La Vanguardia, Tv3, Rac1, El Mundo, El Periódico, Telecinco, La Sexta, Catalunya Ràdio, El Punt Avui i un llarg etcètera. Però segurament hi ha un o dos noms que en els caps de tothom són diferents: els diaris, ràdios o televisions del seu poble. I és que, tot i que no tinguin gaire visibilitat en l’imaginari col·lectiu, els mitjans locals són un element importantíssim pel teixit social de cada municipi, o àrea social ciutadana.

Molts d’aquests mitjans de comunicació locals, per no parlar de la gran majoria, tenen un format audiovisual, ja sigui en forma d’emissores de ràdio, de canals de televisió o de portals digitals. Conscient de la necessitat de mitjans locals de qualitat –pel seu impacte en la societat-, el 2004 la Diputació de Barcelona va crear la Xarxa Audiovisual Local (XAL), en forma d’entitat pública empresarial, per donar suport a l'audiovisual local català. El 2013 va convertir-se en una Societat Limitada de suport audiovisual, propietària de La Xarxa de Comunicació Local.

Actualment, La Xarxa de Comunicació Local és una plataforma en certa forma “matriu” de les emissores i mitjans locals. El seu funcionament es basa en la col·laboració recíproca entre la Xarxa i els mitjans adherits. Cada mitjà que vol formar-ne part ha de pagar una quota per poder accedir a certs continguts de la Xarxa (la quota varia segons la quantitat de continguts), però alhora també ha de col·laborar en la producció de continguts per la Xarxa (unes peces de les quals no se’n val necessàriament el mitjà en qüestió).



Per exemple, un municipi pot ser pioner en un fet en concret, per exemple la recollida d’escombraries porta a porta, i la Xarxa li demana que en faci una peça per posar-la al seu butlletí radiofònic o televisiu. L’emissora local farà la peça i l’enviarà a la Xarxa, però probablement no la utilitzarà en els seus propis informatius, ja sigui perquè farà peces més en profunditat o perquè considera que certa informació que per a la resta d’oients del país és nova, pels habitants del municipi en qüestió ja fa temps que està integrada en el seu dia a dia.

Malgrat tot, l’adhesió a la Xarxa sol ser beneficiosa per les emissores locals, ja que sovint tenen plantilles reduïdes, cosa que provoca una manca de recursos evident que la Xarxa pot solucionar. A més, més enllà de gestionar continguts, aquesta plataforma també ofereix altres serveis als mitjans que en formen part, com ara assessorament lingüístic, formació en diferents camps (com ara en la gestió de xarxes socials, la dinamització de grups de treball, aspectes tècnics de so, il·luminació...) i també assitència jurídica i tècnica.



Encara que massa cops els mitjans locals siguin ignorats o, sovint, menyspreats pel seu àmbit d’influència reduït (i per tant una informació menys hard que en altres mitjans), s’ha de tenir en compte que són una part fonamental per a la cohesió social de grups reduïts, i que per tant s’ha de potenciar, i aquesta és la missió de la Xarxa de Comunicació Local.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada