El passat
diumenge 28 de febrer, al Dolby Theatre de Los Angeles (abans anomenat Kodak
Theatre), es va celebrar la gala de lliurament dels premis de l’Acadèmica de
les Arts i les Ciències Cinematogràfiques Americana, els Oscars. Aquest
esdeveniment és una de les cites més mediàtiques a escala mundial. En nombres i
audiències no arriba a l’alçada de la SuperBowl, però el seu impacte en el món
de les arts, la cultura i el glamour
s’estén més enllà de les fronteres estatunidenques i esdevé un otorgador de
prestigi a nivell internacional. Tot el món està pendent dels Oscars, sigui
americà, català, francès o egipci.
És fàcil
medir l’impacte mediàtic d’aquest certamen observant la quantitat de peces al
respecte que publiquen els mitjans. Però el que resulta més interessant és veure
la diferència gairebé abismal que hi ha entre la cobertura que els mitjans
especialitzats fan dels Oscars i els altres premis cinematogràfics d’altres
regions del món. En aquest cas resulta convenient analitzar la cobertura de la
revista especialitzada en cinema que ens toca més de prop, la revista Fotogramas, d’àmbit de difusió nacional
i amb seu a Barcelona.

Aquesta revista va publicar un total de 50 peces al voltant de la Gala dels Oscars 2016, així s’especifica a la versió online en buscar l’etiqueta pertinent (“Oscars 2016”). D’entrada sorpren la quantitat desmesurada de peces al voltant d’un sol esdeveniment. La temàtica de les peces era ben variada: des dels millors i pitjors vestits de la catifa vermella fins a les reaccions dels actors premiats –tot això sense tenir en compte les peces al voltant de les reaccions a Internet– i també passant per anàlisis del contingut de la Gala com ara la presentació de Chris Rock (impregnada per la reivindicació de #OscarsSoWhite, en contra de la nominació exclusiva d’actors i actrius blancs en l’edició d’enguany). Publicar 50 peces curtes en comptes de 10 o 20 de llargues respon a la voluntat d’aconseguir el major nombre de clics possible.

Ara bé,
si ens fixem en altres premis de cinema com els Goya, el Festival de Cannes o
la Berlinale, la cobertura que en va fer Fotogramas,
en comparació, ens semblarà irrisòria. Pel Festival Internacional de Cinema de
Cannes 2015, un dels més prestigiosos internacionalment, la revista va publicar
només 13 peces a la seva plana web sota l’etiqueta “Cannes 2015”. El festival
de Cannes està classificat com un festival de cinema de categoria “A”,
juntament amb el Festival Internacional de Cinema de Berlín, també anomenat
Berlinale, pel qual Fotogramas va
publicar també un nombre molt reduït de peces: 14.
Pels
premis del cinema espanyol, els Goya, s’han publicat un total de 21 peces. S’han
publicat, en present, perquè encara ara en surt alguna, però relacionada amb la
polèmica que va generar la presentació de Dani Rovira, no pels premis o les
pel·lícules del certamen. El que sorpren és la poca cobertura dels premis del
cinema nacional, ja que en tractar-se d’una revista espanyola semblaria lògic
que donés més informació sobre el cinema estatal. Una de les funcions dels
mitjans de comunicació és la de cohesionador social i sentinella de la cultura
pròpia, nacional; en aquest cas, amb una cobertura d’un 238% més dels Oscars
que dels Goya aquesta funció es veu greument afectada.
És cert
que l’impacte mediàtic a nivell global dels Oscars és infinitament major que el
dels Goya, i que per aquest motiu, els Oscars dónen més visites i, per tant,
més diners a les revistes, però alhora el que també és cert és que al marge de
la dictadura del mercat cada mitjà pot adoptar una línia editorial independent,
i en aquest cas es podria haver apostat més per donar difusió i notorietat al
cinema de producció pròpia, cosa que no s’ha fet. Ha manat més el glamour de Hollywood que ajudar a la
cultura del país.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada